باورهای اقتصادی نسبت به تبلیغات:برای سنجش این متغیر از ۸ سوال پنج گزینهای استفاده می شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
مزایای اجتماعی نسبت به تبلیغات: برای سنجش این متغیر از ۸ سوال پنج گزینهای استفاده می شود.
باورهای اخلاقی نسبت به تبلیغات: برای سنجش این متغیر از ۴ سوال پنج گزینهای استفاده می شود.
باورهای قانونی نسبت به تبلیغات: برای سنجش این متغیر از ۵ سوال پنج گزینهای استفاده می شود.
مفید بودن شخصی تبلیغات نسبت به: برای سنجش این متغیر از ۵ سوال پنج گزینهای استفاده می شود.
همچنین برای سنجش میزان ارتقا فروش از پرسشنامه ای ۴ سوال پنج گزینه ای استفاده می شود .
۱-۷ قلمرو تحقیق
قلمرو تحقیق از نظر مکانی،زمانی و موضوعی به صورت زیر می باشد:
۱-۷-۱قلمرو مکانی
از نظر مکانی این تحقیق در شعب بانک ملی شهر بندرعباس انجام گرفته است.
۱-۷-۲قلمرو زمانی
این تحقیق از نظر زمانی شامل زمستان ۱۳۹۲ و بهار ۱۳۹۳ شمسی می باشد.
۱-۷-۳ قلمرو موضوعی
از نظر موضوعی این تحقیق در حوزه مدیریت بازاریابی قرار دارد.بحث تخصصی این تحقیق در زمینه تبلیغات و همچنین رفتار مصرف کننده و مبحث نگرش می باشد.
۱-۸ جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق
با توجه به اینکه در اکثر تحقیقات اثربخشی تبلیغات سنجیده شده این تحقیق به دنبال ارزیابی شکل گیری نگرش افراد نسبت به تبلیغ است که موضوعی جدید در حوزه بازاریابی است.در واقع در این تحقیق به دنبال عوامل شکل دهنده نگرش افراد نسبت به تیلیغ هستیم نه صرفا خود تبلیغ و اثرات آن.
۱-۹ روش تحقیق
این تحقیق از نظر روش جزء تحقیقات توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی بوده و از لحاظ هدف نیز جزء تحقیقات کاربردی می باشدکه به صورت میدانی انجام می پذیرد.
جامعه آماری مورد نظر، کلیه مشتریان بانک ملی در سرتاسر شهر بندر عباس می باشند که به نوعی از خدمات بانک ملی استفاده می نمایند. حجم نمونه با یک مطالعه مقدماتی در میان جامعه آماری بدست خواهد آمد، سپس روش نمونه گیری به صورت تصادفی طبقهای صورت خواهد گرفت، به این صورت که ابتدا تمامی شعب بانک ملی موجود در شهر بندرعباس شناسایی و سبب بر اساس درجه آنها که از مدیریت شعب بانک ملی استان گرفته می شود آنها را طبقه بندی می نماید و به نسبت درجه هر شعبه حجم نمونه به آن اختصاص می یابد.
مطالب مربوط به ادبیات موضوع از طریق مطالعات کتابخانهای نظیر کتب، مجلات، پایان نامه های کارشناسی ارشد، بررسی اسناد و مدارک، منابع تحقیق الکترونیکی مانند اینترنت و غیره جمعآوری خواهد شد و برای جمع آوری اطلاعات در زمینه آزمون فرضیهها از طریق توزیع پرسشنامه بین مشتریان در شعب مختلف بانک ملی بندرعباس اقدام خواهد شد.در این قسمت از دو پرسشنامه که یکی نگرش افراد را نسبت به تبلیغات و دیگری میزان ارتقا فروش را مسنجد استفاده شده است.
بعد از استخراج داده های مورد نظر از طریق پرسشنامه، جهت پردازش، از نرمافزارهای آماری همچون SPSS برای تحلیل داده ها استفاده خواهد شد. همچنین برای تایید یا رد فرضیه ها، آمار استنباطی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. روش تحقیق همبستگی از نوع رگرسیون میباشد.
فصل دوم
ادبیات نظری تحقیق
۲-۱مقدمه
هدف از این بخش بررسی پژوهش ها و مطالعاتی است که در زمینه نگرش نسبت به تبلیغات انجام گرفته است.این قسمت از تحقیق خواننده را با کارها و زمینه های قبلی و همچنین باحیطه موضوع مورد مطالعه آشنا میسازد. در این فصل ابتدا با مفاهیم تبلیغات و کارها انجام شده در این حوزه آشنا می شویم و درنهایت به جمع بندی فصل پرداخته می شود.
۲-۲ بررسی نظریه های پیرامون تبلیغات
۲-۲-۱- مفهوم وتعاریف تبلیغات
انسان امروز زیر بمباران شدیدی از تبلیغات زندگی می کند. تعداد آگهی های تلویزیونی که فرد در زندگی می بیند به حدی زیاد است که باور آن حتی برای خودمان که زیر فشار چنین حجم غریبی هستیم مشکل است(محمدیان،۱۳۸۵). تبلیغات منحصر به تلویزیون نمی شود بلکه رسانه های دیگر از جمله رادیو، روزنامه، مجله، تبلیغات شهری، اینترنت و… از جمله رسانههای مهم تبلیغاتی محسوب میشوند.
برای بررسی مسئله تبلیغات بایستی که در ابتدا تبلیغات را لمس کرد و به معنی آن پرداخت. از همان صبح که چشم هایمان را میگشاییم ، تا شب که چراغ ها و تلویزیون را خاموش کرده و دوباره به خواب میرویم با هزاران نوع پیام تبلیغاتی اعم از رسانهای و غیر رسانهای بمباران میشویم. تبلیغات همه جا هست و به چشم می خورد، حالا در این بازارتبلیغات هرکس بایستی تبلیغات خاص خود را داشته باشد تا از چرخه رقابت و تبلیغات عقب نماند و به اهداف خودبرسد.
ارتباط غیر حضوری که از طریق رسانه ها در یک زمان مشخص و با یک نیت مشخص و برای یک قشر مشخص ارسال می شود. تبلیغات خیابانی، علامت، نشانه و نوشته هایی را شامل می شود که برای اهداف اقتصادی به طور شخصی و یا دولتی نصب می شوند و در معرض دید مردم قرار می گیرند(محمدیان،۱۳۷۷). تبلیغات با دروغ گویی متفاوت است حال آنکه در پاره ای از مواقع افراد در انجام تبلیغ دروغ را نیز به آن اضافه مینمایند. آبراهام لینکلن می گوید: گاهی اوقات می توانید همه مردم را گول بزنید ، همیشه می توانیدبعضی از مردم را گول بزنید ، اما همیشه نمی توانید همه ی مردم راگول بزنید.
تبلیغات از نظر لغوی، به معنای «پخش کردن»، «منتشر کردن» و «چیزی را شناسانیدن» است. امروزه این واژه معنایی دقیقتری یافته و تأثیر بر عقیده را میرساند؛ که در آن هدف، بیش از محتوی اهمیت دارد. این هدف، فراهم ساختن موجبات پیوستن بیشترین شمار ممکن از افراد، به یک ایدئولوژی، حزب، غایت، نظام سیاسی و… است.»
تبلیغات هرگونه ارائه و عرضه ایده ها یا کالاها یا خدمات که یک واحد تبلیغاتی فرد یا موسسه مشخص انجام می دهد که مستلزم پرداخت هزینه می باشد(کاتلر،۲۰۰۲).
تبلیغات شکلی از روابط غیر شخصی هزینه دار در مورد یک سازمان، محصولات آن و یا فعالیت هایش است که از طریق یک رسانه عمومی،مخاطبان را هدف قرار می دهد.این رسانه گروهی می تواند تلویزیون، رادیو، روزنامهها، مجلات، نمایشهای بیرونی، کارتهای اتومبیل و کتابهای راهنما باشد. هدف نهایی تبلیغ تجاری ایجاد فروش و سود است. برای دستیابی به این هدف، مشتری باید اقدام به خرید و خریدهای پیاپی از محصول تبلیغ شده نماید (روستا،۱۳۸۶).
تبلیغات دادن آگاهی های خاص و اعمال نظر و جهتدهی به افکار عمومی با بهره گرفتن از وسایلی مانند زبان، خط، تصویر و نمایش است. این آگاهی بخشی و جهتدهی از سوی تبلیغات، میتواند درست، دقیق و شفاف باشد و با افزودن اطلاعات، تنویر افکار و تلطیف عواطف، به اعتلای فکری و فرهنگی انسانها کمک رساند، یا نادرست و مبهم و دروغین و غرض آلود باشد و نقشی ویرانگر ایفا نماید.
تبلیغ شامل پیامهای دیداری – گفتاری است که از طریق وسائل تبلیغاتی با پرداخت وجه، مردم را به طریقی علاقهمند و موافق یک نوع محصول، یک خدمت، یک فکر، یک نقطه نظر و یا یک مارک بخصوص مینماید.
تبلیغ از نظر متولی فرایند روشمند ارائه اطلاعات مناسب در مورد کالاها و خدمات به مشتریان و ترغیب و متقاعد کردن مؤثر مصرف کنندگان به خرید کالاها و خدمات (متولی،۱۳۸۹). واژهها و عبارات روشمند، «اطلاعات مناسب» و «ترغیب و متقاعد کردن مؤثر»، همگی ناظر بر انجام برنامهریزی در فرایند تبلیغات است.
تبلیغات تجاری یکی از پنج عامل اساسی ارتباط است که به وسیله تجار و صاحبان صنایع برای ترغیب مردم در خرج کردن پول به خاطر کالا یا خدمت به کار میرود و چهار عامل دیگر، فروش شخصی، توسعه فروش، انتشارات و وسایل توزیع میباشد.
بارنر، در کتاب تبلیغ نافع مینویسد: «تبلیغ مجموعهای است که اداره فعالیتهای مختلف که به اشکال و درجات متفاوت برای عملی ساختن هدفهای تجارتی مدیران شرکتها یا صاحبان کارخانجات انجام میگیرد» تبلیغ شامل کلیه فعالیتهایی است که به وسیله آن پیامهای دیدنی و شنیدنی به اطلاع مردم رسانیده میشود تا به وسیله نفوذ در آنها، مردم را وادار به خرید کالا و یا خدمات نموده و تمایل و علاقه آنها را نسبت به افکار، نظرات، اعتبار و اشخاصی که مورد نظر است جلب نمائیم.تبلیغات فعالیت خاصی در بازاری کردن کالاها است که هدفش آگاه ساختن مردم از محصولات و خدماتی است که به فروش میرسد. تبلیغ در حالی که مردم را آگاه میسازد و کالا را مشهور میکند، آنان را نیز به امری ترغیب مینماید.
ویلیام.جی شولتس میگوید: «تبلیغات به کلیه اشکال ترغیب عمومی برای ایجاد تقاضا و بازار برای یک محصول یا خدمت اطلاق میگردد. این تبلیغات به وسیله صاحب کالا یا موسسه برای خریداران احتمالی به وسیله ارسال پیام مستقیم و یا از طریق وسائل تبلیغاتی انجام میشود.
۲-۲-۲ انواع تبلیغات
هر شرکت و سازمانی با توجه به نوع هدف خود از شیوهای جهت تبلیغ استفاده می کند (محمدیان،۱۳۷۷). اهداف تبلیغات را می توان براساس غرض از تبلیغات تقسیم کرد . غرض از انجام تبلیغات ممکن است آگاه کردن، متقاعد کردن ، یا یادآوری باشد . اولین گام در تهیه یک برنامه تبلیغاتی ،مشخص کردن اهداف تبلیغات است .این گونه تصمیمات غالباً تحت تاثیر تصمیم های قبلی درباره بازارهدف ،تعیین جایگاه دربازارو ترکیب عناصر بازاریابی، تعیین کننده وظیفه ای است که اجرای آن در کل برنامه بازاریابی برعهده تبلیغات خواهد بود (وین- لانگ لیو، ۲۰۰۲). برای یک برنامه تبلیغاتی، اهداف ارتباطی و فروش بسیاری را می توان تعیین کرد. یک هدف تبلیغاتی، یک وظیفه ارتباطی خاص است که باید ظرف مدت زمانی خاص و با مخاطبان هدف خاصی برقرارگردد.
اهداف یک برنامه تبلیغاتی خاص بستگی مستقیم به اهداف شرکت یا سازمان دارد و با کالایی که قصد تبلیغ آن راداریم در رابطه مستقیم است .
درتنظیم برنامه آگهی باید اهداف را بر مبنای تصمیمات قبلی در باره بازارهدف ، موضع بازار وعناصر بازاریابی مشخص کرد . باتوجه به موضع گیری در بازارو استراتزی عناصر بازاریابی ، هدف آگهی در برنامه کلی بازاریابی تعیین میگردد.
اهداف فروش و ارتباطات زیادی ممکن است دلیل عرضه آگهی باشد.
الف:آگهی اطلاع دهنده و آگاه کننده
نظیر اطلاع رساتی درباره محصولی جدید، پیشنهاد استفادههای جدیدی از محصول، مطلع کردن بازار درباره تغییر در قیمت، شرح چگونگی کاربرد محصول، توصیف خدمات موجود، تصحیح برداشتهای غلط و رفع شایعات، کاهش نگرانی و ترس مصرف کنندگان و ایجاد تصویری مثبت برای شرکت.
بطورکلی تبلیغات اطلاع دهنده شامل آگاه کردن بازار از وجود یک کالای جدید، اعلام موارد استفادهی جدید یک کالا، آگاه کردن بازار از تغییر قیمت، توضیح درمورد نحوه کار با کالا، شرح خدمات موجود، اصلاح یا برطرف کردن تاثیرات منفی، تعدیل انصراف مصرف کننده، ایجاد یک تصویر ذهنی برای شرکت می باشد.
ب : آگهی متقاعد کننده