۲– حدس پژوهشگر آن است که مفسر از توانایی شایسته ای در اقسام روش های تفسیری(تفسیر قرآن به قرآن، تفسیر روایی، تفسیر علمی، تفسیر اشاری، تفسیر عقلی و اجتهادی) بهره جسته است .
۳– حدس پژوهشگر آن است که مفسر از توانایی شایسته ای در اقسام گرایش های تفسیری در تفسیر أحسن الحدیث بهره جسته است.
۱-۱-۵ پیشینه تحقیق :
اینجانب با مراجعه به سایت هیچگونه تحقیق گسترده ای تحت عنوان بررسی روش تفسیر سید علی اکبر قرشی در تفسیر احسن الحدیث نیافتم و تا آنجا که می توانستم درصدد بررسی پیشینه این بحث برآمدم، در همین راستا از فرزند مفسر، آقای سید مهدی قرشی و حتی از خود مفسر نیز جویا شدم ، فرمودند تا بحال کاری با این عنوان صورت نگرفته است. لذا به نوبه ی خود یک کار تازه و دست اول و نوآورانه محسوب می شود؛ از سویی پژوهش در روش شناسی تفاسیر از جمله پژوهش های شایسته در طول تاریخ محسوب می شود.
۱-۱-۶ روش تحقیق :
روش تحقیق در این نوشتار بر اساس روش کتابخانه ای ، توصیفی – تحلیلی می باشد. پس از آماده شدن طرح پایان نامه ، با کمک استاد راهنما ، به جمع آوری منابع در خصوص موضوع پایان نامه اقدام شد. پس از بدست آوردن منابع گوناگون از کتاب ها، مقالات و نرم افزارها بالاخص کتب تفسیر و مصاحبه با سید علی اکبر قرشی ، فیش برداری آغاز شد، سپس با راهنمایی استاد راهنما به تدوین فصول پایان نامه که در پنج فصل تنظیم گردیده است، اقدام گردید.
۱-۱-۷ زمان بندی تحقیق:
این پروژه با عنوان« بررسی روش تفسیری سید علی اکبر قرشی در تفسیر أحسن الحدیث» درتاریخ ۱۱/۲/۱۳۹۲ به تصویب رسید. و در تاریخ ۳۰/۴/ ۱۳۹۳ به پایان رسیده است. ۴۴۶
جدول بودجه بندی زمان این پروژه به شرح ذیل می باشد:
ردیف | مراحل مختلف فرایند تحقیق | زمان لازم |
۱ | تشکیل پرونده علمی | ۱۰ درصد = ۴۵ روز |
۲ | یادداشت برداری | ۳۰ درصد = ۱۳۴روز |
۳ | تحلیل و پردازش یادداشت ها | ۲۰ درصد = ۸۹ روز |
۴ | پیش نویس اولیه | ۲۰درصد =۸۹ روز |
۵ | نگارش نهایی | ۲۰ درصد =۸۹ روز |
بخش دوم : مفهوم شناسی
۱-۲-۱: شخصیّت در لغت و اصطلاح روان شناسی دینی:
«در لغت برای«شخصیت» تعریف خاصّی ارائه نشده است؛ اما با توجه به ماده و سه حرف اصلی آن از«ش- خ - ص» در کتب لغت« شَخَصَ الشَّی ءُ » به معنای«آن چیز بالا آمد» تعبیر شده است؛[۱]» چنانچه شخصیت مصدر صناعی باشد، می توان از آن به « چیزی که بالا آمدنی باشد» معنا کرد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
« در اصطلاح شخصیت عبارت است از خصوصیات و شیوه های رفتار و کیفیت سازگاری فرد که جنبه ی دائمی داشته، فرد را از دیگران متمایز می کند و سبب ارتباط بین او و دیگران در محیط می گردد. نگرش های فرد نسبت به خودش ، عادات رفتاری، نگرش فرد نسبت به دیگران و نوع اندیشیدن و چگونگی شیوه های بیان آن ، رغبت ها و آرزوهای فرد ، طرح ها و برنامه های او در زندگی، و به طور کلی نگرش وی نسبت به زندگی ، سازگاری کلی فرد که الگوی خاص در زندگی برای او تشکیل می دهد را «شخصیت» می نامند. «شخصیت» بسیار پیچیده و دارای قابلیت رشد دادن می باشد و عوامل متعددی در رشد آن دخالت دارد. برخی از این عوامل دارای ماهیت بیولوژیکی است که مبانی وراثت را تشکیل می دهد. توانایی های ذهنی فرد عامل دیگر در رشد شخصیت است و عوامل فرهنگی و محیطی نیز نقش مهمی در ساختار و رشد شخصیت دارد[۲]. »
مردم معمولا به شخصیت از جهت تأثیرى که فرد در دیگران ایجاد مىکند و یا مهمترین تأثیراتى که در دیگران باقى مىگذارد، مىنگرند و مثلا او را شخصى پرخاشگر یا مسالمت جو مىدانند. اما روان شناسان به هنگام بررسى «شخصیت» به آن، به عنوان مرکز ساختمان ها و عملیات روانى ثابت مىنگرند که سازمان دهنده مهارت هاى فرد و موجب کنش ها و واکنش هاى او در محیط زندگى که مایه تمایزش از دیگران است، مىباشد. به عبارت دیگر، شخصیت نوعى سازماندهى دینامیکى دستگاه ها و سیستم هاى بدنى و روانى فرد است که سرشت و فطرت ویژه او را در سازگارى با محیط، مشخص مىسازد. بنابراین، روان شناسان وقتى شخصیت را مورد مطالعه قرار مىدهند، به فرد به عنوان مجموعهاى که داراى کنش و واکنش است مىنگرند درست مانند یک مجموعه به هم پیوسته که کلیه دستگاههاى جسمى و روانى آن در یکدیگر تأثیر متقابل دارند و رفتارها و واکنشهاى فرد را طورى مشخص مىکند که او را از دیگران متمایز سازد.در قرآن توصیف شخصیت انسان و خصوصیات عمومى آن که باعث تمایز انسان از دیگر مخلوقات خداوند است، آمده است چنان که برخى از مدل ها و نمونههاى عمومى شخصیت انسان که با برخى از ویژگی هاى اساسى مشخص هستند، نیز وصف شده است.