شکل ۲-۳- مدل مدیریت ارتباط با مشتری گارتنر ۲۵
شکل ۲-۴- مدل استراتژی CRM 26
شکل ۳-۱- ساختار کلی مدل معادلات ساختاری ۵۵
نمودار۴-۱- توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس جنسیت ۵۹
نمودار ۴- ۲- توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس سن ۶۰
نمودار ۴- ۳- توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس وضعیت تاهل ۶۰
نمودار ۴- ۴- توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس سابقه خدمت ۶۱
نمودار ۴-۵- تحلیل عاملی تأییدی متغیرمستقل در حالت تخمین استاندارد ۶۲
نمودار ۴-۶- تحلیل عاملی تأییدی متغر مستقل در حالت ضرایب معناداری ۶۳
شکل ۴-۷- تحلیل عاملی تأییدی متغیر کیفیت رابطه در حالت تخمین استاندارد ۶۴
شکل ۴-۸- تحلیل عاملی تأییدی متغیر کیفیت رابطه در حالت ضرایب معناداری ۶۴
شکل ۴-۹- تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول متغیر ارزش چرخه عمر مشتری در حالت تخمین استاندارد ۶۵
شکل ۴-۱۰- تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم متغیر ارزش چرخه عمر مشتری در حالت ضرایب معناداری ۶۵
شکل ۴-۱۱- تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم متغیر ارزش چرخه عمر مشتری در حالت تخمین استاندارد ۶۶
شکل ۴-۱۲- تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم متغیر ارزش چرخه عمر مشتری در حالت ضرایب معناداری ۶۶
شکل ۴-۱۳- مدل معناداری فرضیه اصلی تحقیق در حالت تخمین استاندارد ۶۷
شکل ۴-۱۴- مدل معناداری فرضیه اصلی تحقیق در حالت ضرایب معناداری ۶۷
شکل ۴-۱۵- مدل معناداری فرضیات فرعی تحقیق در حالت تخمین استاندارد ۶۹
شکل ۴-۱۶- مدل معناداری فرضیات فرعی تحقیق در حالت ضرایب معناداری ۶۹
چکیده
تحقیق حاضر با عنوان «بررسی ارتباط بین مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، کیفیت رابطه (RQ) و ارزش طول عمر مشتری (CLV) از دیدگاه مشتری در صنعت هتلداری در شهر ایلام» انجام گرفت.
این تحقیق از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روششناسی از نوع توصیفی – همبستگی است. به این منظور شش فرضیه تدوین شده. به منظور آزمون فرضیهها، پرسشنامه ای طراحی گردید. پرسشنامه شامل سه قسمت بوده که قسمت اول مربوط به مدیریت ارتباط با مشتری و مؤلفه های آن و قسمت دوم مربوط به کیفیت رابطه و قسمت سوم مربوط به ارزش چرخه مشتری می باشد. برای هر بخش، از پرسشنامه استفاده گردیده و با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه ها محاسبه و مقدار آن برابر ۹۰/۰ به دست آمد که نشان دهنده ی تأیید پایایی می باشد. و برای آزمون فرضیه ها از نرم افزار ۳۲/۸ LISREL و جامعه آماری این تحقیق کلیه مشتریان هتل های شهر ایلام به تعداد نامحدود می باشد. حجم نمونه با اسشتفاده از فرمول حجم نمونه نامحدود به تعداد ۳۸۴ نفر محاسبه شده است. پرسشنامه ها شامل ۳۲ سؤال بود که به تعداد ۳۸۴ عدد توزیع و تعداد ۳۸۴ پرسشنامه جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده شده از شاخص های آماری نظیر فراوانی – تحلیل عامل تأییدی و رگرسیون چندمتغیره استفاده گردیده. نتایج به دست آمده حاکی از این است که بین مدیریت ارتباط با مشتریان، کیفیت رابطه و ارزش طول عمر مشتری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و شدت این رابطه در سطح قوی ارزیابی می شود. به این معنا به مهر میزان شاخص های مدیریت ارتباط مشتری در صنعت هتل داری افزایش یابد به همان میزان کیفیت رابطه و ارزش طول عمر مشتری افزایش می یابد و شاهد بهبود ارتباط با مشتری می باشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
کلمات کلیدی: مدیریت ارتباط با مشتری، کیفیت رابطه، ارزش طول عمر مشتری، صنعت هتل داری
فصل اول
کلیات تحقیق
۱- ۱- مقدمه
در چند سال اخیر واژه «مدیریت ارتباط با مشتریـان» توجه فراوانی را در حوزه بازاریابی، فناوری اطلاعات و… به خود جلب نموده است. مخصوصاً افراد دانشگاهی، فروشندگان نرم افزار، مشاوران و کسب و کارها در این زمینه درگیر شده اند و مفهوم CRMرا که به معنی تلاشهای سازمان جهت ایجاد و ارائه ارزش بالاتر به مشتری است، توسعه دادهاند. سازمانها به طور گستردهای تشخیص دادهاند که مشتریان مهمترین دارایی شان هستند و به روابط با مشتریان به عنوان مبادلاتی سودمند و متقابل و نیز فرصتهایی که نیاز به مدیریت دارد، مینگرند (پلاکویاناکی[۱] ۲۰۰۵). این سیستمها با ارائه اطلاعات در مورد پروفایل و تاریخچه مشتریان زمینهی مهمی از فرایندهای اصلی شرکت بخصوص در حوزه بازاریابی، فروش و خدمات به مشتریان را پشتیبانی میکنند (لینگ و ین[۲] ۲۰۰۱). به کارگیری سیستمهای CRM به طراحی مجدد فرایندهای مشتری گرا منجر میشود. CRM مستلزم رویکردی سازمانی و در تمام سطوح کسب و کار است که برای انجام کسب وکار و نه استراتژی ساده بازاریابی مشتری محور شوند. CRM تمام کارکردهای سازمان (بازاریابی، تولید، خدمت به مشتری و غیره) را که نیازمند تماس مستقیم یا غیرمستقیم با مشتریان است در بر میگیرد (الهی و حیدری ۱۳۸۷). یکی دیگر از مفاهیمی که امروزه در مدیریت معاصر به موضوع اجتماعی عمدهای در سراسر دنیا مبدل شده است، مفهوم کیفیت زندگی کاری است (لوتانس[۳] ۱۹۹۸، ۵). در حالی که در دهه های گذشته فقط بر زندگی شخصی (غیرکاری) تأکید میشد. طرفداران نظریهی کیفیت زندگی کاری در جستجوی نظامهای جدیدی برای کمک به کارکنان هستند تا آنها بتوانند بین زندگی کاری و زندگی شخصی خود تعادل برقرار کنند ادگار و بودین کیفیت زندگی کاری را مجموعه شرایط واقعی کار در سازمان میدانند و معتقدند کیفیت زندگی کاری نگرش و احساس کارکنان از کار خود را به صورت خاص نشان میدهد. مشتمل بر جنبه وسیعی از محیط کاری است که بر یادگیری و سلامت کارکنان تأثیر می گذارد (کول و همکاران[۴] ۲۰۰۵، ۵).
۱-۲- بیان مسأله
از عوامل موفقیت صنعت گردشگری فراهم آوردن عوامل رضایت گردشگران است. صنعت هتلداری از جمله مهمترین حلقههای این موفقیت است که برای این هدف نیازمند فناوریهای نوینی از جمله مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، کیفیت ارتباط (RQ) و ارزش طول عمر مشتری (CLV) از دیدگاه مشتری است. این اهداف از آن دسته فناوریهای نوینی است که در زمینه حفظ مشتریان و تبدیل آنها به مشتریان وفادار نقشی حیاتی ایفا میکند. برای پیاده سازی هر فناوری بدون داشتن زمینه مناسب پیاده سازی، شکست در انتظار هر سازمانی خواهد بود.
لذا این مطالعه از مدلسازی معادله ساختاری (SEM) برای بررسی قدرت ارتباطات بین مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، کیفیت ارتباط (RQ) و ارزش طول عمر مشتری (CLV) از دیدگاه مشتری استفاده میکند. همچنین این مطالعه بررسی میکندچه تائیری این مدلهای ارتباطی بر هم از دیدگاه مشتری در صنعت هتلداری دارند.
ما دراین تحقیق به دنبال بیان این مسئله هستیم چرا کمتر به اجرای مدیریت ارتباط مشتری در صنعت هتلداری توجه میشود و آیا به درستی انجام پذیرفته میشود و ما در این پژوهش علاوه بر رابط بین صنعت هتلداری و مدیریت ارتباط مشتری (CRM) بر رابط بین کیفیت ارتباط RQو ارزش طول عمر مشتری (CLV) مورد بررسی وارزیابی قرار می دهیم.
۱-۳- ضرورت انجام پژوهش
امروزه به دلایل جهانی شدن، افزایش رقابت، بلوغ بازار و پیشرفت سریع تکنولوژی در کسب و کارها، سه فاکتور مدیریت ارتباط با مشتری، کیفیت ارتباط، ارزش طول عمر مشتری بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این سه استراتژی کلیدی کسب و کار محسوب میشوند، به نحوی که یک شرکت برای بقاء نیازمند تمرکز بر نیازهای مشتریان خود میباشد. روند در حال افزایش رقابت و کاهش وفاداری مشتریان باعث شد تا شرکتها از سمت محصول محور به مشتری محور سوق پیدا کنند. امروزهاین سه فاکتور به طور فزایندهای در همه کسب و کارها برای حفظ اثرات بلندمدت مشتری در محیط رقابتی مورد توجه قرار گرفتهاند.
چون اکثرشرکتها (هتلها) تلاش بسیاری میکندکه کارهای مربوط به CRM خود را بهبود بخشند تا نیازهای مشتریان را برآورده کند، اما تعداد کمی از آنها میدانند که مشتریان تا چه اندازه تأثیر فعالیتهای CRM را احساس میکنند، اهمیت این تحقیق در بررسی تأثیر CRM بر روی بر مشتریان و همچنین بر RQ و عوامل آن (رضایت مشتری، اعتماد و تعهد در صنعت هتلداری است.
بیشتر تحقیقات قبلی مربوط به مدیریت ارتباط مشتری (CRM) یا ارتباط کیفیت (CLV+) بر اساس نقطه نظر شرکت میباشند. ولی این تحقیق در بررسی اجرای کارهای (CRM) توسط هتل نقطه نظر مشتریان را به کار میگیرند و تفاوت موجود بین روابط CRM، RQ وCLV را بر اساس اولویت هتلها انجام میدهد. این پژوهش در مورد اهمیت و ضرورت رابطه بین مدیریت ارتباط مشتری و کیفیت رابطه و ارزش طول عمر مشتری در صنعت هتلداری مورد بررسی قرار میدهد، که کمتر مورد ارزیابی و بررسی حتی در ایران قرار گرفته است مورد بررسی قرار میدهد.
۱-۴- اهداف پژوهش
-
- برسی اثر مدیریت ارتباط با مشتری بر کیفیت ارتباط
-
- بررسی اثر کیفیت ارتباط بر ارزش طول عمر مشتری.
-
- بررسی اثر کیفیت ارتباط بر استفاده از خدمات.
-
- بررسی اثر کیفیت ارتباط بر وفاداری در هتلهای شهر ایلام
-
- بررسی اثر کیفیت ارتباط بر تبلیغات در هتلهای شهر ایلام
-
- بررسی اثر کیفیت ارتباط بر تمایل به مراجعه مجدد در هتلهای شهر ایلام
۱-۵- فرضیههای پژوهش