“بررسی امکانات افزایش سطوح خدماتی شهر تهران” (۱۰.۰۵)
و…
و همچنین فرصت هایی که برای فعال شدن نقش تهران به عنوان شهری دانش پایه توسط داده هایی مانند
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
“اقتصاد دانش هم شامل خدمات برتر و هم صنایع برتر است و از انجا که توسعه دانش پایه اساس اسناد توسعه ایران قرار گرفته ، در سطح مناطق هم محاسبه شده است."(۱۳.۰۲)
“برنامه چهارم، برنامه ها و سیاست های آمایشی مصوب و غیره نشان داد که برای توسعه دانش پایه ایران، همراه با تعامل مثبت با اقتصاد جهانی، به اجبار شهر تهران و مجموعه شهری آن باید نقشی پیشرو داشته باشند“(۱۳.۰۴)
“انباشت بی همتای سرمایه زیربنایی، سرمایه مالی، سرمایه انسانی و اجتماعی در تهران و موقعیت استراتژیک آن که در صورت عدم استفاده و تداوم برخورد شهرستیزانه و تمرکز زدایی سلبی با آن، توسعه دانش پایه در تهران نمی تواند رخ دهد“(۱۳.۰۵)
و…
بیان شده اند.
تمام این داده ها در گروهی با عنوان “فرصت های پیش روی شهر تهران در تحلیل محیط خارجی” قرار داده ایم.
۴-۳-۳-۴ تم C-4: تهدیدهای پیش روی شهر تهران
یکی دیگر از مفاهیم کلیدی در تجزیه و تحلیل محیط خارجی در همه برنامه ریزی های استراتژیک، توجه به تهدیدهایی است که در محیط خارجی وجود دارد و بقای واحد را در خطر قرار می دهد. تهدیدهای پیش روی شهر تهران در اسناد مورد بررسی طرح جامع شهر تهران نیز مورد اشاره و توجه واقع شده اند.
یک دسته از این تهدیدها تهدیدات مخاطراتی هستند که از داده هایی مانند داده های زیر قابل استنباط هستند:
“تهران؛ شهری امن و مقاوم در برابر انواع آسیبها و مقاوم در برابر مخاطرات و سوانح” (۱.۰۴)
“پیش بینی فضاهای مناسب برای ایجاد پهنه دروازه ها در مبادی ورودی شهر با ارائه خدمات مورد نیاز و تجهیز فضاهای مناسب برای مدیریت بحران و انتقال کاربر ی ها و فعالیت های تشدید کننده ترافیکی به گستره دروازه های ورودی“.(۱.۴۸)
“تسریع در شناسایی مشخصات مکانی و ساز و کا ر های رفتاری گسل های اصلی و فرعی شهر“(۱.۵۹)
“تعیین محدوده های دارای قابلیت سیلخیزی در سیلا ب روهای اصلی شهر و تدوین ضوابط و مقررات ساخت و ساز در انواع کاربریها با در نظر گرفتن خطر سیلخیزی“.(۱.۶۰)
و…
دسته دیگر از تهدیدات پیش روی شهر تهران تهدیدهای ازدیاد جمعیتی هستند که از داده های زیر قابل استنباطند:
“گزینه ۱۵ الی ۱۶.۳ میلیون نفر برای مجموعه شهری تهران دارای هزینه های سنگین برای دولت و اقتصاد است و هر چند که در صورت وجود یک برنامه همه جانبه دخالت دولت، می تواند امکان پذیرگردد مورد توصیه مشاور نیست“(۴.۲۳)
“تنزل کیفیت زندگی در شهر تهران به دلیل افزاییش قابل توجه ساخت مسکن به دلیل فعالیت های سوداگرانه در این بخش و رشد جمعیت آن“(۲.۲۱)
“قابلیت ها و امکانات ایجاد شده در استان تهران آنچنان برتریها و مزیتهایی برای این استان و نقطه شهری تهران ایجاد کرده که این عرصه را در معرض گسته ترین جریان مهاجرتی کشور قرار داده است."(۳.۱۳)
“عدم توسعه ی سطوح مسکونی و ظرفیت جمعیت پذیری شهر تهران و تامین خدمات مورد نیاز جمعیت ساکن و گردشگران و فعالان اقتصادی شهر“(۲.۳۲)
و…
دسته سوم تهدیدات قابل استنباط از متون تهدیدهای مربوط به تمرکز در شهر تهران است:
“دخالت مدیران کلان کشور در مدیریت استان، نبود مدیریت واحد شهری مناسب و عدم پرداخت هزینه هایی که استقرار مرکزیت ملی و بین المللی به مدیریت شهری تهران تحمیل می کند“(۲.۲۲)
“کندی و ضعف تمرکز زدایی سیاسی و اداری در کشور“(۲.۲۰)
“دخالت مدیریت کلان کشور در مدیریت استان و نبود مدیریت واحد شهری مناسب، عدم پرداخت هزینه هایی که استقرار مرکزیت ملی و بین الملی به مدیریت شهری تهران تحمیل می کند تحت عنوان خودکفایی“(۴.۳۲)
و…
و در نهایت تهدیداتی که به واسطه قرار داشتن در نظام بین المللی ممکن است پیش روی شهر تهران قرار گیرد که این تهدیدات از داده هایی مانند داده های ذیل قابل استنباط است:
“دکتر کیان تاجبخش (استاد جامعه شناسی و برنامه ریزی شهر در ایالات متحده امریکا و ایران ) با مطالعه مشخصه های شهر جهانی و مقایسه تهران با آنها کوشیده است به سوال درباره جهانی بودن و جهانی شدن تهران پاسخ گوید” (۴.۰۲)
“دکتر محمدنامجو (استاد اقتصاد در ایران ) کوشیده است بحث درباره اقتصاد جهانی شدن ”چین“ را، که به عنوان یک کشور منزوی چون ایران رشدی شگفت آور در دوران نوین داشته، منعکس سازد“(۴.۰۳)
“الزامات تحولات جهانی- عصر ارتباط“(۴.۱۶)
و…
تمامی این داده ها و داده های مشابه در گروهی تحت عنوان “تهدیدهای پیش روی شهر تهران در تحلیل محیط خارجی” دسته بندی گردیده است.
۴-۳-۴ تم های نوع D: ترسیم مسیر استراتژیک
دسته چهارم از تم های استخراج شده در این پژوهش آن دسته از داده ها را در بر می گیرد که به نوعی اشاره ای مستقیم و یا غیر مستقیم به ترسیم مسیری دارد که مورد برنامه ریزی قصد پیمودن آن را دارد. در تمامی برنامه ریزی های استراتژیک، برنامه ریزان یا در ابتدای امر و یا در مراحل نخستین برنامه ریزی اقدام به ترسیم چشم انداز، بیانه ماموریت و اهداف بلند مدت می نمایند. این موارد علاوه بر دید استراتژیکی که به برنامه ریزان و تمامی ذینفعان برنامه می دهد، نشان دهنده عمق تفکر استراتژیک برنامه ریزان نیز هست.
۴-۳-۴-۱ تم D-1: چشم اندازهای شهر تهران
شاید بتوان ادعا نمود که اولین مفاهیمی که در بررسی اسناد طرح جامع تهران بطور واضح خودنمایی می کند چشم انداز های تدوین شده در طرح است. علاوه بر موارد ذکر شده بعنوان چشم اندازهای شهر تهران در سند طرح جامع شهر تهران، داده های دیگری نیز بود که وجود این تفکر را منتج می شد.
دسته ای از این داده ها به وجود چشم اندازهایی در سطح ملی و فراملی اشاره داشت مانند:
“چشم انداز کلانشهر تهران: مرکزیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور می تواند ایفاگر نقش اصلی و محوری در انواع تخصص ها و پیشرفته ترین عملکردهای صنعتی، بازرگانی، صادراتی و مشارکت در بازارهای جهانی باشد“. (۳.۲۲)
“جدول ۴۸ . چشم انداز نقش ملی و فراملی” (۴.۳۵)
و…
و تعدادی دیگر چشم اندازهای شهر تهران در سطح محلی را. مانند:
“چشم انداز و جایگاه شهر تهران در ساختار اشتغال مجموعه شهری“(۶.۰۹)
“چشم انداز توزیع فضایی جمعیت در افق ۱۴۰۰“(۶.۱۵)
“چشم انداز الگوی فضایی فعالیت در افق ۱۴۰۰“(۶.۱۴)
“برآورد چشم انداز مکان گزینی جمعیت در مجموعه شهری“(۸.۲۲)
و…
این داده ها و داده های مربوط به چشم اندازهای هفتگانه مندرج در سند اصلی طرح جامع در تمی تحت عنوان “چشم اندازهای شهر تهران” دسته بندی شده است.
۴-۳-۴-۲ تم D-2: هدف گذاری های شهر تهران
هدف گذاری یکی از اقداماتی است که در راستای استقرار مسیر استراتژیک بسیار مهم و تاثیر گذار است. اهداف بلندمدتی که جهت دهنده به سایر فعالیت ها در حوزه های مربوطه است.
با بررسی اسناد و تحلیل داده های مندرج در آن دریافتیم که داده های بسیاری هستند که وجود این امر را در طرح جامع تهران تایید می کنند.
داده هایی مانند:
“با توجه به تحول نقش ملی تهران در گذشته، الزامات دوران جدید و جایگاه ایران و در جهان و همچنین امکانات و محدودیتها ی شهر تهران، چشم انداز توسعه تهران از لحاظ نقش ملی و فراملی آن در سه محور شهر دانش پایه شهر جهانی و شهر هوشمند ترسیم می شود“(۲.۲۶)
“توسعه ی پایدار در استان تهران با محوریت ایفای نقش مدیریت عالی فرآیندهای توسعه ملی و روابط فراملی کشور” (۲.۱۱)
“جدول ۴۹ . اهداف شهر تهران“(۴.۳۶)
“برنامه ریزی برای خروج تدریجی بخشی از فعالیتهای خدماتی آموزشی، صنعتی، کشاورزی و تجاری غیر ضروری و ناتناسب با ظرفیت شهری و مجموعه شهری تهران“(۴.۲۷)
“تاکید بر حل مساله اسکان غیر رسمی و تامین مسکن کم درامدها“(۴.۲۶)